24 September, 2024

Autostore-haastajat jatkavat kasvuaan – onko yksikään niistä vielä kelvollinen?

Yli 10 vuotta on kulunut siitä, kun Autostore todella alkoi saada myyntiään vauhtiin. Heidän vuoden 2021 listautumisantinsa prospektin mukaan asiakasmäärä kasvoi 12:sta 512:een vuosien 2011 ja 2021 välillä, ja tänään luku on yli 900!
Tällaisen kasvun myötä ei tietenkään ole mikään yllätys, että kilpailevia ja samankaltaisia ratkaisuja olisi tulossa markkinoille – sekä vakiintuneilta automaatiovalmistajilta että startup-yrityksiltä on kuitenkin mennyt aikaa kehittää nimensä arvoisia haastajia.

Markkinoiden vaihtoehdot ja haastajat

Autostore automaatioratkaisuna loi periaatteessa innovatiivisella tekniikallaan sen kategorian, jota nykyään kutsumme “kuutioratkaisuiksi” tai “Cubic-varastoinniksi”. Tämän mielessä pitäen ja jos jätämme huomiotta aiemmin vakiintuneet vaihtoehdot kuten shuttle-varastot, nosturivarastot ja varastoautomaatit – mitkä ovat sitten markkinoille tulleet vaihtoehtoiset kuutioratkaisut, jotka alkavat haastaa?

 

Vuoden 2021 listautumisen yhteydessä Autostore oli selkeä markkinoilla näkemistään kilpailijoista – brittiläinen Ocado ja kanadalainen Attabotics. Näiden välillä oli myös patenttikiista, jossa kesällä 2023 saavutettiin sopimus patenteista ja Autostore joutui maksamaan noin 2,75 miljardia kruunua tulevaisuuden ristikkäislisensoinnista.

 

Mutta eihän 2 kilpailevaa vaihtoehtoa voi olla kaikki kaikessa? Vain viimeisen kahden vuoden aikana on ilmestynyt useita kilpailevia ratkaisuja, ja ei vähiten saksalainen automaatiogigantti Jungheinrich on lanseerannut Jungheinrich Powercube -ratkaisunsa. Erittäin yksinkertaistetusti Powercube on ylösalaisin oleva Autostore – robotit liikkuvat lattian tasolla, ja laatikot on pinottu ruudukkoon yläpuolelle.

 

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto on hollantilainen Intellistore, joka lanseerattiin vuonna 2022 ja joka on osa hollantilaista automaatiokonsernia OBS Groupia.

Tekniset erot ja suorituskyky

MVoidaan kysyä, mitä ainutlaatuisia ominaisuuksia kukin ratkaisu tarjoaa, ja tietenkin on eroja. Kuitenkin selkeät asiakasarvot, joita kaikki kuutioratkaisut tarjoavat ja viestivät, voidaan tiivistää seuraavasti:

  • Noin 4 kertaa suurempi varastointikapasiteetti neliömetriä kohti verrattuna perinteiseen varastointiin
  • Huomattavasti suurempi keräysnopeus (5x-10x) verrattuna manuaaliseen varastointiin
  • Laitokset voivat toimia 24/7

Yllä olevan perusvalikoiman lisäksi jokainen automaatiotoimittaja tuo esiin omat innovaationsa ja ominaisuutensa erottuakseen. Monet argumentit ovat niin yksinkertaisia kuin että laitoksen voi rakentaa korkeammaksi, sillä on suurempi kantokyky per laatikko tai se ei vaadi yhtä suuria vaatimuksia rakennukselle, johon automaatio rakennetaan. Jos etsit yksityiskohtaisempaa esitystä kuutioratkaisuista, löydät sen täältä.

Kustannukset ratkaisevat

Ainakin me uskomme niin – jos joku haastajista aikoo todella antaa Autostorelle vastusta, ratkaisun hinta on ratkaiseva tekijä.

 

“Riittävän hyvä”

Vakiintuneet automaatiotoimittajat tulevat todellisuudesta, jossa suuret asiakkaat voivat kuluttaa satoja miljoonia asennukseen silmääkään räpäyttämättä (no, melkein), ja toki, siitä tuli uskomattoman tehokkaita ja täydellisiä laitoksia. Kuitenkin monet asiakkaat tarvitsevat vain “riittävän hyvän”, ainakin aluksi, ja tällä markkinalla Autostore on löytänyt oikean kohdan ja hallinnut täysin asiakkaiden kanssa, joiden budjetit ovat 20 – 50 miljoonaa. Jalka oven välissä asiakkaat laajentavat sitten laitoksiaan, ja Autostore ei saa vain helppoa lisämyyntiä, vaan se on myös torjunut kilpailevat automaatiogigantit ennen kuin heidän tuotteitaan edes harkittiin asiakkaiden toimesta.

“Riittävän hyvä” ei vaikuta olevan motto, johon automaatiogigantit ovat tottuneet työskentelemään, mutta jos he aikovat todella haastaa (lue: tarjota kilpailukykyisiä hintoja), se on luultavasti mitä tarvitaan. Tietenkin tämä oivallus on näissä organisaatioissa, mutta onko voimaa muuttaa se todellisuudeksi?

 

Kokemusta toteutuksesta

Muista vaihtoehdoista löytyy Ocadon, Attaroboticsin ja Intellistoren kaltaisia startup-yrityksiä tai nousevia yrityksiä. Ilman suuria organisaatioita ja hitaasti liikkuvia projektiryhmiä, eikö heidän pitäisi pystyä kilpailemaan hinnalla? Varmasti kyllä, ja varmasti ei. Tässä suuri haaste on luultavasti, että Autostorella on nyt yli 1000 asennusta – se on hyvin öljytty koneisto. Sen määrän projektien jälkeen he tietävät sudenkuopat, mitä voidaan toimittaa alle budjetin ja yli budjetin. Tarjoukset ovat tarkkoja ja pienellä virhemarginaalilla.

 

Aloittajana tai juuri lanseeratun ratkaisun kanssa olosuhteet ovat erilaiset, ja varmasti tarvitaan hieman hengitystilaa laskelmiin, jotta ei lasketa väärin – tämä ero voi ratkaista kaupan.

Kilpailu kiristyy

Haastajat voivat olla teknisesti ja suorituskyvy ltään mukana, mutta haastajien alhainen asennusmäärä jättää edelleen toivomisen varaa. Yksikään haastajista ei näytä vielä ylittäneen 20+ asennuksen rajaa.

 

Kilpailu kuitenkin kiristyy, ja startup-yritysten luovs henki yhdistettynä automaatiogiganttien suuriin myynti- ja jakeluorganisaatioihin tulee varmasti vaikuttamaan. Näemme enemmän erilaisia kuutioratkaisuja todellisuudessa seuraavien 2-3 vuoden aikana, ja todennäköisesti haastajat saavat jalansijaa tarjoamalla räätälöityjä vaihtoehtoja, esimerkiksi valituille teollisuudenaloille tai tavaratyypeille.

Käytetyt Autostore- ja varastoautomaattiratkaisut

Kuutioratkaisut ovat vielä niin uusia markkinoilla, ettei vakiintunutta toissijaista markkinaa ole – mutta olkaa varmoja, että Relevator tulee olemaan eturintamassa, kun sen aika koittaa.

 

Siihen asti tarjoamme laajan valikoiman käytettyjä varastoautomaatteja ja Karusellivarastot, ja lisää erilaisia automaatioratkaisuja lanseerataan jatkuvasti tulevina vuosina.

 
Kirjoittaja: Niklas Nygren